
همه افرادی که در زمینه تبلیغات دیجیتال فعالیت می کنند باید بتوانند فعالیت خود را ارزیابی کنند و بر اساس این ارزیابی موفقیت یا شکست خود را مشخص کنند. برای تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال موفق، علاوه بر برنامه ریزی و اجرای یک استراتژی، باید بتوانید آن را ارزیابی کنید. خوشبختانه فرمول های ریاضی ساده اما مهمی وجود دارد که کار شما را آسان می کند.
در ادامه این مقاله به 10 فرمول بازاریابی می پردازیم که هر بازاریاب باید بداند. این فرمولهای محاسباتی در بازاریابی برای بررسی KPIهای بازاریابی و اندازهگیری موفقیت یا شکست استراتژی بازاریابی مفید هستند. اگر این فرمول های تبلیغات دیجیتال را در برنامه ریزی خود داشته باشید، مطمئناً می توانید در زمان مورد نیاز برای رسیدن به اهداف خود صرفه جویی کنید.
فرمول های محاسبه هزینه در تبلیغات دیجیتال
فرمول های زیادی در تبلیغات آنلاین وجود دارد که می توانید از آنها برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. در حالی که شما مستقیماً با رسانه های دیجیتال درگیر هستید، هنوز باید فرمول های مهم تبلیغات و بازاریابی آنلاین را در نظر بگیرید.
مهم نیست در این زمینه چه وظیفه ای دارید. چه کارآفرین باشید، چه کارآموز دیجیتال مارکتینگ، چه مدیر رسانه های اجتماعی یا مبتدی بازاریابی آنلاین، برای موفقیت باید حداقل فرمول های بازاریابی اولیه را بدانید. برای مدیریت بهتر کمپین های بازاریابی آنلاین و محاسبه موفقیت آنها، این فرمول ها را بررسی کنید.
1. هزینه در هزار (CPM)
CPM رایجترین روش برای اندازهگیری هزینهها در یک کمپین تبلیغاتی است که هزینه شما را به ازای هر هزار نمایش یا نمایش با تبلیغ ارائه شده محاسبه میکند. این روش مهم است زیرا در کمپین های تبلیغاتی محاسبه هزینه تعداد زیادی نمایش منطقی تر است.
2. CPC یا هزینه هر کلیک
فرمول CPC (هزینه هر کلیک) یکی دیگر از مدل های پرکاربرد در تبلیغات آنلاین است. با انتخاب این مدل، تبلیغکننده باید بهجای هر بار نمایش، به ازای هر کلیک پرداخت کند. این بدان معناست که مهم نیست که یک تبلیغ چند بار توسط مخاطبانش مشاهده می شود، تبلیغ کننده فقط باید زمانی که روی آن کلیک می شود هزینه پرداخت کند. این مدل زمانی موثر است که هدف کمپین، دریافت هرچه بیشتر کلیک ممکن باشد.
به عنوان مثال، اگر یک کمپین تبلیغاتی گوگل برای یکی از محصولات خود در شبکه جستجوی گوگل با استفاده از مدل CPC اجرا کنید، هر بار که کلمه کلیدی خاصی در گوگل جستجو می شود، تبلیغ ظاهر می شود. اما فقط زمانی باید پرداخت کنید که شخصی روی آن کلیک کند. شما می توانید CPC خود را با تقسیم هزینه برای شما (تبلیغ کننده) بر تعداد کلیک ها محاسبه کنید. این فرمول به صورت زیر محاسبه می شود:
به طور مشابه، اگر تعداد کلیکها و CPC مشخصی برای تبلیغکننده دارید، میتوانید هزینه آن را برای تبلیغکننده پیدا کنید.

فرمول eCPC یا هزینه موثر هر کلیک eCPC یا (هزینه موثر برای هر کلیک)
یک کلیک ایجاد شده توسط یک تبلیغ را شمارش می کند. هدف eCPC تعیین درآمد کسب شده توسط یک تبلیغ برای هر کلیکی است که دریافت می کند.
3. CPL یا هزینه هر سرنخ
مانند CPC، CPL نیز در بین بازاریابانی که هدف کمپین آنها تولید سرنخ است، محبوب است. تبدیل بازدیدکننده به لید یکی از اقداماتی است که در وب سایت انجام می شود. فرمول محاسبه CPL به شرح زیر است:
4. CPA یا هزینه هر عمل
اگر محاسبه هزینه های عملی غیر از تعداد کلیک ها برای شما در کمپین های تبلیغاتی مهم است، می توانید از این فرمول استفاده کنید. CPA هزینه های شما را برای اقدامات مختلف محاسبه می کند. این عمل می تواند به همان تعداد کلیک باشد، اما می تواند کارهای دیگری مانند ثبت نام در سایت یا نصب اپلیکیشن را نیز شامل شود. با توجه به افزایش تعداد اپلیکیشن ها و محبوبیت آنها، امروزه CPI یا Cost Per Install زیرمجموعه CPA است.

فرمول های ارزیابی در بازاریابی
در دیجیتال مارکتینگ باید بارها نرخ های به دست آمده از بخش های مختلف را محاسبه و ارزیابی کنید تا متوجه شوید که چگونه می توانید استراتژی بهینه تری داشته باشید. در زیر چند نمونه از این فرمول ها آورده شده است.
5. CTR (نرخ کلیک)
اگر تا به حال یک کمپین تبلیغاتی آنلاین راه اندازی کرده اید، احتمالاً با اصطلاح نرخ کلیک یا CTA آشنا هستید. CTA نسبت تعداد کلیک هایی که یک تبلیغ دریافت می کند به تعداد دفعاتی که توسط مخاطبانش دیده می شود را نشان می دهد. این فرمول با تقسیم تعداد کلیک ها بر تعداد نمایش های یک تبلیغ خاص و ضرب نتیجه در 100 محاسبه می شود. CTR معمولاً برای اندازه گیری موفقیت تبلیغات آنلاین مانند تبلیغات فیس بوک استفاده می شود.
حال سوالی که پیش می آید این است که چند درصد CTR خوب است؟ اغلب گفته می شود که 2٪ عدد خوبی برای این فرمول است. اما این مقدار به عوامل مختلفی مانند نوع محتوا یا محصول در حال تبلیغ، بازار هدف یا حتی نوع مخاطبی که تبلیغ به آن نمایش داده می شود بستگی دارد. CTR 2% ممکن است برای یک کمپین کافی باشد، اما 2% ممکن است برای کمپین دیگر بسیار کم باشد. به یاد داشته باشید، هرچه CTR بیشتر باشد، برای عملکرد کلی کمپین بهتر است.
6. فرمول CR یا نرخ ارز
اگر هدف کمپین بازاریابی آنلاین شما صرفاً درآمدزایی است، فرمول CR یا «نرخ تبدیل» مهمترین معیاری است که باید در نظر بگیرید. دگرگونی می تواند معانی مختلفی داشته باشد. اما در اصطلاح بازاریابی، برای توصیف موقعیتی استفاده می شود که در آن مشتری اقدام خاصی را انجام می دهد که تأثیر مثبت و سودآوری بر تجارت شما دارد. در تبلیغات آنلاین، نرخ تبدیل، نسبت تبدیل ایجاد شده توسط یک تبلیغ در یک وب سایت به تعداد کلیک های ایجاد شده توسط تبلیغ است.

در مقاله “با 9 شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی (KPI) آشنا شوید.» می توانید درباره این فرمول بازاریابی بیشتر بدانید:
فرمول های مربوط به سرمایه و درآمد در بازاریابی
هدف نهایی شما در فرآیند بازاریابی دستیابی به درآمد بیشتر و داشتن مشتریان وفادار است. چند فرمول ساده به شما کمک می کند تا این قسمت را بهتر تخمین بزنید.
7. فرمول بازگشت سرمایه یا بازگشت سرمایه
ROI مخفف Return on Investment است و یک اصطلاح بسیار رایج است که توسط بازاریابان در سراسر جهان استفاده می شود. برای درک موفقیت یک کمپین یا کسب و کار به طور کلی، محاسبه سود (همان درآمد) در مقابل پول سرمایه گذاری شده برای به دست آوردن آن بسیار مهم است. ROI با کم کردن کل هزینه ها از کل درآمد تولید شده و تقسیم نتیجه بر کل هزینه ها محاسبه می شود.
8. CLTV یا ارزش زمان عمر مشتری
فرمول CLTV برای محاسبه کل میانگین درآمد مورد انتظار آینده به ازای هر مشتری استفاده می شود. برای بهترین CLTV، نسبت هزینه به ازای کلیک به تبدیل باید کمتر از LTV (مقدار طول عمر) باشد. در مقاله زیر می توانید توضیح کامل نحوه محاسبه CLV را مطالعه کنید، زیرا محاسبه این مقدار نیازمند چندین مرحله است:
9. فرمول ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغات
فرمول ROAS یا Return on Advertising Cost یکی از دیگر فرمول های محاسباتی در بازاریابی است. با استفاده از فرمول زیر می توانید ROAS را محاسبه کنید:

10. فرمول RCP یا درآمد هر کلیک
فرمول RCP یکی دیگر از فرمول های محاسباتی در دنیای بازاریابی است. این فرمول برای محاسبه درآمد به ازای هر کلیک استفاده می شود. برای محاسبه RCP از فرمول زیر استفاده می کنند.
11. فرمول CAC یا هزینه جذب مشتری
فرمول CAC یا هزینه جذب مشتری یکی دیگر از معیارها و فرمول های مهم در تجارت و بازاریابی آنلاین است. تمام هزینه های مرتبط با جذب مشتری را می توان در مجموع هزینه های متحمل شده توسط کسب و کار در فعالیت های فروش و بازاریابی محاسبه کرد. اگر می خواهید بدانید هزینه جذب مشتری (CAC) چیست و چگونه آن را محاسبه کنیماطلاعات بیشتر را می توانید در مقالات وبلاگ آکادمی اینفوگرام دریافت کنید.
آکادمی اینفوگرام برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد می دهد
خواندن مقالات و کتاب های مختلف نکاتی را در مورد بازاریابی دیجیتال به شما می آموزد، اما هرگز به اندازه شرکت در یک دوره آموزشی موثر نخواهد بود. استفاده از فیلم آموزشی دیجیتال مارکتینگ تهیه شده توسط آکادمی اینفوگرام با کمک 12 مدرس فعال در این زمینه می تواند گامی بلند در جهت یادگیری این صنعت باشد.
با خرید این دوره به 92 ساعت آموزش تصویری دسترسی خواهید داشت، فایل های دوره در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید با انجام تمرینات و امتحان نهایی میزان یادگیری خود را محک بزنید. پشتیبانی آکادمی اینفوگرام نیز برای پاسخگویی به سوالات شما در مورد این دوره ویدیویی در دسترس است.
فیلم آموزشی دیجیتال مارکتینگ را تماشا کنید
نتیجه گیری نهایی
به نظر می رسد ریاضیات هرگز ما را تنها نمی گذارد و حتی در دنیای بازاریابی به ما کمک می کند. فرمول ها به معنای اعداد هستند و این مفهوم را می توان در فرمول های ذکر شده در بالا به بهترین شکل مشاهده کرد.
مهمترین چیز در موفقیت بازاریابی این است که با داده های خود چه می کنید. اگر قرار نیست کمپین های خود را برای بهبود آنها تغییر دهید، در وهله اول جمع آوری داده ها فایده ای ندارد. استفاده از این فرمول ها برای جمع آوری اطلاعات بسیار مهم است. سپس کمپین های خود را بر این اساس تنظیم کنید تا نوع مناسبی از تبدیل ها و بازگشت سرمایه مورد نظر خود را دریافت کنید. در این مقاله 10 فرمول بازاریابی را به شما معرفی کرده ایم که هر بازاریاب باید بداند. شما می توانید نظرات خود را در مورد نحوه محاسبه این فرمول ها و تأثیر آنها در دستیابی به اهداف بازاریابی کسب و کار خود به اشتراک بگذارید.